Ένα ιστολόγιο των μαθητών της Γ΄Γυμνασίου Χιλιομοδίου,
στο μάθημα της Ν.Ε. Γλώσσας
(υπεύθυνη καθηγήτρια: Κων/να Δράκου)

Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013

ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ



                   Συνεργατικά εργαλεία του web 2 στην υπηρεσία της εκπαίδευσης:

                                             τα εκπαιδευτικά ιστολόγια



   Τα ιστολόγια, όπως είναι συχνά η ελληνική απόδοση της λέξης weblog (web = ιστός + log, όρος που χρησιμοποιείται για  μεμονωμένη χρονολογημένη εγγραφή, συνήθως σε ημερολόγια καταστρώματος: Logging the web, δηλαδή κρατώ ημερολόγιο της πλοήγησής μου στο web ),είναι διαδικτυακά ημερολόγια τα οποία περιλαμβάνουν κυρίως ποικίλες καταχωρίσεις ή άρθρα  (κείμενα, ήχους, φωτογραφίες, σκίτσα, video) συνήθως ενός συγγραφέα (ή και περισσοτέρων συγγραφέων), κατά χρονολογική σειρά, έτσι ώστε οι πιο πρόσφατες προσθήκες να παρουσιάζονται πρώτες.

Τα blogs είναι πολυμεσικά και εύκολα στη χρήση websites που μέσα από τη χρονολογική τους δομή και τις αρχειοθετικές τους δυνατότητες λειτουργούν ως εξατομικευμένα και διασυνδεδεμένα φίλτρα του web δημιουργώντας μια νέα online «δημόσια σφαίρα» που γύρισε το web «πίσω στον κόσμο»" (Rodzvilla, 2002)

  Η διαφορά τους από τις ιστοσελίδες είναι ότι αυτές είναι «σελιδο-κεντρικές», ενώ τα ιστολόγια είναι «καταχωρισο-κεντρικά» (wikipedia).

  Η δημιουργία τέτοιων ιστολογίων είναι εύκολη, μέσα από δωρεάν πλατφόρμες, όπως το Blogspot, Wordpress ή το Blogger, το edublogs, το blogs.sch.gr κ.ά.

  Όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας μπορούν να δημιουργούν και να διαχειρίζονται ιστολόγια: εκπαιδευτικοί, μαθητές, σχολικές τάξεις ή  μονάδες, στελέχη της εκπαίδευσης ,ιδρύματα, ενώσεις εκπαιδευτικών…Με τη χρήση τους στην εκπαιδευτική διαδικασία επιτυγχάνεται επικοινωνία με άλλους, βοήθεια στους μαθητές και υποστήριξη της διδασκαλίας, δημιουργία εφημερίδας, προβολή μιας εργασίας, προσωπική έκφραση, ενημέρωση γονέων, δημιουργία portfolio των μαθητών, «άνοιγμα»  του σχολείου στην κοινότητα.

  Ειδικότερα, τα blogs μπορούν να αξιοποιηθούν μέσα σε τάξη σε πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας και να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η μάθηση μπορεί να επιτευχθεί μέσα από το διαμοιρασμό με τους άλλους. Μέσω της αλληλεπίδρασης, τα προσωπικά περιβάλλοντα και τα δίκτυα μάθησης σχηματίζουν νέα πλέγματα συνδέσεων, προσφέροντας νέες ευκαιρίες για γνώση. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αλληλεπιδράσουν με ολόκληρο το κοινό της τάξης τους και όχι με τους πιο ενεργούς μαθητές, όπως συχνά συμβαίνει στη σχολική αίθουσα, να δημιουργήσουν συνεργατικά σενάρια που αξιοποιούν τα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης πλατφόρμας, να διασυνδεθούν με άλλα σχολεία ,να ενεργοποιήσουν περισσότερο τους μαθητές στην αξιοποίηση της τεχνολογίας, να  χρησιμοποιηθούν για online διδασκαλία που δίνει την ευκαιρία για άμεση ανατροφοδότηση.

  Η χρήση των edu-blogs στα σχολεία ενθαρρύνεται στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού. Για παράδειγμα, η Γαλλική πολιτεία επιμορφώνει τους Γάλλους εκπαιδευτικούς στη δημιουργία και αξιοποίηση  blog για παιδαγωγική χρήση, διαμορφώνει τη «Χάρτα καλής χρήσης του Internet» (Charte d’usage des TICE) και την ενσωματώνει στον «Εσωτερικό Κανονισμό» κάθε σχολικής μονάδας

(http://www2.educnet.education.fr/sections/lettres/pratiques5675/blogs/decouvrir8041), στην Ελβετία, από το 2007 εκπαιδευτικοί και μαθητές ενημερώνονται επίσημα από το 2007 (http://wwwedu.ge.ch/sem/doc/semblog.pdf)  σχετικά με την παιδαγωγική αξιοποίηση των ιστολογίων στην εκπαίδευση, και τους κανόνες χρήσης τους.

 Στη χώρα μας, από το 2008 το blog του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ) παρέχει τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές να αποκτήσουν το δικό τους ιστολόγιο (http://blogs.sch.gr/ ) και ανακοινώνεται ο διαγωνισμός  «Ξεμπλόγκαρε», δράση που χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους και την Ευρωπαϊκή Ένωση και διοργανώνεται  στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας». Το 2012 καταγράφονται 53.018 ελληνικά   ιστολόγια, ανάμεσα στα οποία 4 9 3 ανήκουν σε εκπαιδευτικούς και  1800 είναι ενεργά (το 2011) ιστολόγια του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (αποτελέσματα έρευνας για τα ιστολόγια εκπαιδευτικών. Τερέζα Γιακουμάτου, Διαπανεπιστημιακό- Διατμηματικό Μεταπτυχιακό πρόγραμμα ΤΠΕ, 2012).



Πηγές

Αντωνίου Π., Μαχαιρίδου Μ., (2009), Εκπαιδευτικά ιστολόγια: Η δυνατότητα χρήσης τους ως αποτελεσματικά εργαλεία επίτευξης μη τυπικής μάθησης. International Conference in Open & Distance Learning , Athens, Greece



Βιβίτσου, M, Γκίκας A. Μηνάογλου N. Κονετάς Δ. Οικονομάκος, Η., Λαμπροπούλου, Ν. Παρασκευάς, Μ. (2007): Τα ιστολόγια ως εργαλεία συνεργασίας και μάθησης στο πλαίσιο της διαδικτυακής κοινότητας Ελλήνων εκπαιδευτικών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου






Δαπόντες, Ν (2007). Το Ιστολόγιο (Blog): μόδα ή «παιδαγωγικό εργαλείο»; (IΙ) http://www.dapontes.gr



Ζουρελίδης Σ, (2009), Μαθησιακές Πλατφόρμες με χρήση τεχνολογιών Web 2.0. Για Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Σχεδιασμός και Εφαρμογή, 1ο  Εκπαιδευτικό Συνέδριο «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» Βόλος



Rodzvilla, J., Ed. (2002). We’ve Got Blog: How Weblogs are Changing Our Culture. Cambridge, MA: Perseus Publishing.













 Κων/να Δράκου
  Φιλόλογος



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου